.
|/|/|/|> 28. 5. 2015: Pamatujete ještě moji prvotinu? Ano, Závod o dobytí Marsu. Nedávno jsem dostal šílený nápad (a já mám rád šílenosti) - oprášit toto univerzum a napsat pokračování.
.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Příště

14. listopadu 2012 v 20:00 | Sheppard |  Samostatné příběhy
Další fejeton, tentokrát na téma "Příště".




"Koho budeš volit?"
"Nevím, všichni kradou stejně."
"A ty, koho budeš volit ty?"
"Já k volbám nepůjdu. Jsou to zloději."
"Ale no tak, chlapi… komu dáš hlas ty?"
"No rozhodně ne těm, co tam jsou teď! To je strašná verbež!"

Tohle je, bohužel, vcelku běžný průběh hovoru (nejen) po hospodách v čase, když se blíží volby. Politika je dobré téma, na kterém si vybít svůj hněv. Čtyři z pěti k volbám nepůjdou a pátý ani neví, jaký mají strany program. Je škoda, že mnoho lidí nevyužívá demokracii a nejde volit. Nad neinformovaností některých jedinců mi také zůstává rozum stát. Ovšem - je jednodušší přečíst si titulek Blesku, než číst celé články ze seriózních zdrojů. Neméně tristní mi však přijde ještě jedna věc.

Je naprosto primitivní záležitostí předpovědět výsledek voleb. Přijde mi, že se strany na komunální i celostátní úrovni střídají podle schématu jednoduššího, než jaké bývají v béčkových romantických filmech. Vždy, když je u vlády pravice, její voliči postupně zjistí, jak byla jejich volba špatná, rezignují a příště k volbám nejdou. Někteří z nich si dokonce rychle oblíbí druhou polovinu politického spektra. Naopak levicoví voliči se zmobilizují a jdou relativně masově k příštím volbám (posíleni o ty přeběhlíky). No a tyto volby vyhraje - nepřekvapivě - levice. Jenže ty další zase pravice a takhle se to střídá pořád dokola.

Pravda, je tu hodně snahy, která se toto snaží změnit. Například "Hnutí za přímou demokracii", které usiluje o zavedení přímé vlády občanů, nebo iniciativa "Vyměňte politiky", která se snaží informovat veřejnost o alternativě v podobě menších stran a konkrétních odborníků vhodných k zastávání daných úřadů. Voliči také mohou vhodit do urny roztržený hlasovací lístek (to má ale efekt, jako házet hrách na stěnu, poněvadž si strany dělí jen hlasy platné). A mnoho dalších možností, jak vylepšit politický nebo volební systém, když jsou lidé tolik nespokojení.

Jenže mnoho občanů o těchto alternativách bohužel neví, takže opět vidí jen možnost jít / nejít volit. Místo, aby byli rádi za demokracii, využili svého práva a k volbám šli, lhostejně se voleb neúčastní a pak si ztěžují. Ti zodpovědnější (nebo spíše zapálenější a naštvanější) k volbám jdou, ale jen část z nich má přehled o současné vládě (ano, oni udělali víc než jen zdražení cigaret), o programu kandidujících stran a lidech, kteří jsou na kandidátce. Byli byste zděšeni, kdybyste se zeptali před volební místností, co to je inflace nebo o čem že je Lisabonská smlouva.

Je smutné, že dvacet tři let od mírového (na rozdíl od krvavých převratů ve světě, kdy země upadne do chaosu) svržení autokratického systému, jsou lidé apatičtí anebo nespokojení (co by za náš systém dali v KLDR, Číně nebo Mali). Lidé by se měli nejprve zamyslet sami nad sebou, jestli to vidí opravdu objektivně, měli by získat větší přehled a ne jen trapně střídat levici a pravici (a nechávat u "koryta" - jak se s oblibou říká - stejné politiky).

Lidé mohou změnit politiku k lepšímu. Musejí však pro to udělat víc, než jen nadávat nad půllitrem v hospodě.
 


Komentáře

1 Amy Amy | E-mail | Web | 15. listopadu 2012 v 19:37 | Reagovat

No jo volby. Ještě, že už je po nich (nenávidím jak na mě před volbami vždycky z každého rohu zírají tupé obličeje). Nedávno jsem měla možnost povídat si o demokracii s jedním z našich profesorů (neučí přímo mě, ale obdivuju ho za všechno co dokázal) a bylo to povídání velmi zajímavé. Moc se mi líbilo když pronesl něco ve smyslu, že lidé musí za demokracii bojovat neustále, protože to že jí tu máme, není samozřejmost. Myslím, že je to tak, protože ve chvíli, kdy za ní bojovat přestanem, můžeme se snadno vrátit o dvacet, třicet let zpátky. Měli bychom být za demokracii rádi. Před více než dvaceti lety jsme si jí vybojovali, tak proč to všechno,co už jsme dokázali,zahodit jen proto, že naše vláda nevládne (zřejmě) jak má a my nejsme schopní dojít jednou za čtyři roky k volbám a změnit to...
- doufám, že to vyjádří to co jsem tím chtěla říct :-)
PS: Nevím proč, ale možná mi to přijde o něco lepší, než tvůj fejeton o reklamách... Ale to bude asi tím, že tohle je takové.... více... podněcující téma :-)

2 Amy Amy | E-mail | Web | 15. listopadu 2012 v 19:39 | Reagovat

PPS: Ten rozhovor na začátku přesně sedí a vůbec celkově s tvým názorem souhlasím :-)

3 Sheppard Sheppard | E-mail | Web | 15. listopadu 2012 v 20:07 | Reagovat

[1]: Bavím se o tom taky často s mnoha lidmi, dneska zase a asi hodinu. Jsem rád, že se mnou souhlasíš. A ano, tohle téma je více podněcující. Díky za komentář.

4 nocturnumsangui nocturnumsangui | 15. listopadu 2012 v 21:08 | Reagovat

No, hezké, ale dovolím si s pár věcmi nesouhlasit .. Lidé nemůžou moc věcí změnit, protože jak sám říkáš, každá strana nakonec nic k lepšímu nezmění, a co já dodávám: malé strany, které by dostaly velkou moc, by se staly stejně zkorumpovanými jako dnešní ODS, ČSSD ...

Uvědomte si, že ten stále si stěžující ochlasta si má právo stěžovat, i kdyyby nešel volit. Když takový ochlasta dělá špatně svou práci, zodpovídá se za to a lidi, pro které ji dělal, si mají právo stěžovat. Copak by jsme si tedy my neměli stěžovat na politiky, při tom všem, o co stát připravili? Měli by se zodpovídat stejně jako obyčejní lidé.

Btw, vyloženě miluju lidi, co přednáší mládeži o tom, že komunismus byl v čechách horší, než fašismus! Jistě, já o tom vím houby, ale co známe z historie, němci se s tím nemazali o hodně víc než rusové. Navíc Německo mělo šanci jen v rychlé expanzi a když se nepovedla, bylo odsouzené k zániku a přezbrojení. Naopak Čechy za komunistů prosperovaly, uzbrojení trvalo déle a zasáhlo hlavně samotné Rusko.

Demokracie není něco, za co by jsme měli být jen rádi a něco, co by tu být mělo. Je v některých věcech stejně špatná, jako komunismus. Samotná základní myšlenka, že pravdu má většina, je poměrně hloupá - zvláště v odborných záležitostech. Že za komunismus byla cenzura? A copak nyní není? Slyšeli jste o převratu na Islandu?

Propagace je pořád stejná a nic se k lepšímu nezměnilo ..

5 Sheppard Sheppard | E-mail | Web | 15. listopadu 2012 v 21:14 | Reagovat

Ááá, koukám, že tenhle fejeton je opravdu fejetonem, když vyvolává diskusi.

[4]: Samozřejmě, o tom žádná. Co si budeme povídat. Já jsem prostě dostal ve škole za úkol napsat fejeton jsem, tak jsem to udělal. :-D A koukám, že to plní svůj účel. Díky za komentář.

Jen aby se to tu nezměnilo ve flame war. :D

6 Amy Amy | E-mail | Web | 15. listopadu 2012 v 23:21 | Reagovat

[4]: :-D Tak já zrovna netrvdím, že komunismus v čechách byl horší než fašismus. (btw nebyl to v německu byl nacismus? :-D ) jenom se mi to zrovna hodilo do příkladu. A jinak, každá politika má přece nějakou chybu. Najdi tu, která chybu nemá a budeš machr. Jasně, za komunismu byla práce... a spousta lidí se měla líp (hlavně členové KSČ, že) Stěžovat si můžem a budem vždycky :-) Já taky vždycky prohlašuju, že by se mezi ty magory měl hodit granát, ale za to by mě spíš zavřeli, než uctívali. :-D

7 kropmen kropmen | E-mail | 14. dubna 2013 v 18:50 | Reagovat

Predem se omlouvam za ponekud pozdni vyrok :-D ale drive jsem se k teto strance nedostal.
K samotnemu clanku , ona je demokracie a demokracie , stejne jako byl komunismus a komunismus. Je to oboji postavene na jinem pristupu. Jak je popsano v definicich rozdilur demokracie a komunismu. Zatimco demokracie ( podotykam ze to se nasi zeme v dnesni dobe moc netyka ) nabizi rovnost moznosti . Komunismus ( potazmo obecnejsi forma socialismus ) nabizi rovnost vysledku .
Amy : Ehm 20 let zpatky se neocitnem a na rovinu to ze se nam , jako snad zadne zemi  , povedl nenasilny prevrat bych ani moc neocenoval , vis proc ? Protoze to popira to , ze by byl minuli rezim tak spatny. Jinak by vysi spolecnost teto zeme vydala prikaz ke krvavemu potlaceni tzv. Sametove revoluce. A  ehm k poslednimu komentari . Kazda politika ma chybu ? No ona to neni chyba ale vsechny uspokojit nemuze.

8 Sheppard Sheppard | E-mail | Web | 15. dubna 2013 v 22:44 | Reagovat

[7]: Díky za komentář a názor, se kterým souhlasím. Netvrdím, že jedno je horší než druhé, spíše poukazuji na letargický přístup občanů a na to, že existuje víc možností než "známé tváře vs. komunisté" (třeba nové tváře :-) ). Poslední větou jsi to opravdu vystihl!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama