.
|/|/|/|> 28. 5. 2015: Pamatujete ještě moji prvotinu? Ano, Závod o dobytí Marsu. Nedávno jsem dostal šílený nápad (a já mám rád šílenosti) - oprášit toto univerzum a napsat pokračování.
.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jsou všude kolem nás

7. listopadu 2012 v 20:00 | Sheppard |  Samostatné příběhy
Slohová práce, tentokrát fejeton, na téma "Jsou všude kolem nás''.




Každý den na nás na internetu, v televizi, v tisku, ale i na ulicích útočí reklamy. Nebo chcete-li, jak praví definice, "přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií". Je pěkné, že nás v době, kdy si prý lidé jsou více vzdálení, někdo jen tak na ulici (většinou uctivě) osloví a nabídne nám něco, co se odmítnout ani nedá (takže je to vlastně příkaz). Ale nemusí nám zrovna cpát nejnovější model matrací třetího tisíciletí!

Je až k smíchu, když se krátce za sebou objeví podobné reklamy od několika firem. Mnoho lidí se pousmálo, když v kině před filmem proběhly tři spoty tří různých rádií za sebou s tím, že právě u nich jsou k mání největší hity. Nebo když v dnes už notoricky známém Teleshoppingu nabízeli nejprve cvičební stroj (pro ty, co chtějí mít postavu snů) a krátce nato přišli se zdravotní pomůckou, která ulevuje páteři a zádovým svalům (pro ty, kteří si záda zničili na předcházejícím produktu).

Reklamy mají jistě také informační charakter. Často nám sdělují převratné a exkluzivní noviny, nebo nám alespoň poskytnou výčet úspěchů a prvenství. Třeba když na vás vybafne pleš jistého politika s tím, že Středočeský kraj je rozkradený víc, než si myslíme (to bychom jinak ani nevěděli) nebo že se 90% lidí cítí po ránu nevyspale. To mě přivádí k ještě absurdnějšímu typu reklamy: když devět z deseti dotázaných odpoví, že skvrnu od kávy z košile už nikdy nedostanete a ejhle - najednou se zjeví dáma v róbě a odnikud vytáhne nový Perwoll (který je o sto procent lepší než ten minule) a před zraky užaslých kolemjdoucích tu košili vypere (ručně ve studené vodě).

Občas se zdá být až k neuvěření, co vše v reklamách slibují. Že může být reklama klamavá, říkáte si. Vlastně klamavá není, jen neupřesňuje všechny podstatné detaily nebo jsou zásadní informace v ústraní. Třeba v televizní reklamě na zubní pastu s bělícím účinkem. Všimli jste si tam někdy nějakého staršího člověka (co denně kouří a pije kávu)? Vždy se tam na nás smějí mladí studenti s přirozeně dokonalým chrupem. I propagace stoprocentně účinného doplňku stravy napomáhajícího hubnutí nelže. Určitě jste jen přehlédli tu poznámku (tu dole, tím malým písmem), že musíte navíc tři hodiny denně cvičit.

No a když všechny reklamy poskládáme dohromady, můžeme si udělat obrázek o dokonalé rodince, která jede nakupovat pleny do Kauflandu, pak přejede do Lidlu, kde je levnější maso, v Tescu koupí paštiku a v Albertu čerstvé (mírně gumové) pečivo. K večeři si udělá polévku z pytlíku (s obřími knedlíčky, které si navzájem rozkradou), děti se napijí Coca Coly, jejíž nezdravost následně vykompenzují stoprocentním džusem. Když se jim po téhle kombinaci udělá nevolno, vezmou si lék proti nadýmání, aby si mohli jít hrát se psem, který dělá pevná hovínka, když vidí souseda, jak seká trávník novou elektrickou sekačkou z Mountfieldu, pojištěnou u Komerční banky, která má mimochodem v trafice reklamu hned vedle poutače na cigarety.

Pravda, reklamy jsou otravné, ale občas nás dokážou dobře pobavit. A pořád lepší reklama na novou Škodovku než informace o tom, kolik vajec snesly sovětské slepice.
 


Komentáře

1 Amy Amy | E-mail | Web | 9. listopadu 2012 v 17:18 | Reagovat

Poslední věta to zabila :-D  Je to tak. Reklamy jsou všude kolem nás, nevyhneme se jim. Ale když reklama pobaví... :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama